fredag 20 mars 2009

Hising Island


Så här ser den förra väggfärgen ut i en av Göteborgs spårvagnar. Den gula färgen målades på, runt 1967, då vagnen i fråga firade sitt 300-årsjubileum.


Och när vi ändå är inne på kollektivtrafik och skaver så vill jag bara visa en bild som jag tog igår.
Jag åkte spårvagn 9 till Brunnsparken för att byta till buss 16.
Problemet var att buss 16 låg FRAMFÖR spårvagnen en stor del av sträckan och således skulle det bli knepigt att hinna med den, trots att bussen har en annan hållplats i Brunnsparken.
Detta eftersom spårvagnar är en sämre uppfinning än bussar och alla andra fortskaffningsmedel i världshistorien.
Faktum är att spårvagnen är den sämsta uppfinningen i världshistorien, alla kategorier.
Men i alla fall..
Jag hinner, inte helt otippat, inte med buss 16 utan får vänta 11 minuter i Brunnsparken.
Bussen kommer, jag kliver ombord med en min som bäst skulle beskrivas som trumpen, vi åker förbi centralstationen och uppför vägen mot Göta Älvsbron (som byggdes 1939) och vidare mot Hisingen, och GIVETVIS, denna nådens jävla torsdag så är det någon form av skepp med för hög radioantenn eller något, som ska passera på Göta älv och då måste de fälla upp bron. Så där ser ni på bilden hur spårvagnar, bilar, bussar och cyklar får snällt vänta på att en uppfinning som de ansåg var idiotisk redan 1939 ska öppnas och stängas. Vägbanan som pekar rakt upp i luften känns som ett "Fuck you"-finger rakt i ansiktet på alla Göteborgarna från Västtrafik/Socialdemokraterna..


Idag har jag haft lite roligt dock, jag har nästan uteslutande umgåtts med människor som vet hur man handskas med lastpallar. Vi var på en firma på Ringön (typ Hisingen) och skulle hämta 50 lastpallar och på vägen dit sitter det en härlig snubbe som arbetat på SVT en längre tid och drar anekdoter så fönsterrutorna började bukta utåt. Och jag vet inte hur många "vet du" som sades på den 400 meter långa sträckan. Ibland kom det ett "du vet" som variation.


Sen var ju firman där lastpallarna hämtades, ett kapitel för sig. I Nile City fanns en skön karaktär som hette Veiron i Ottan som körde palltruck till jobbet klockan 4 på morgonen och drömde om skiftjobb. Nu vet jag var de har fått inspirationen från.. Hahahaa! Kolla bilderna.. Deras kontor är en sliten barack som de har pimpat till lite. Min kollega spekulerade i huruvida de försökte göra den mer mobil genom att montera cykelhjul på ENA sidan.. Något för semestern kanske?

Och 'Entrén' var ju skön, observera att den är byggd av, varför inte, lastpallar! Man tager vad man haver liksom. Sen gäller det att inte ha för bråttom ut genom dörren och inte se sig för, för då får du jävligt ont.. Bara "DONK!!!" För där har någon idiot ställt 14 (orka räkna) lastpallar.
Ja se Göteborg.. Tokig stad det här. Men det verkar som om jag stannar ett tag nu i alla fall.
:-)

Inga kommentarer: