måndag 15 juni 2009

Söndags-karma

Det är knepigt med religioner, det vet ni sedan tidigare att jag tycker.
Jag är bland annat inte med i Svenska Kyrkan längre, ett beslut som inte har förändrat mitt liv på många vis. Förutom att jag har mer pengar att göra vad jag vill med. Svenska Kyrkan har ofantliga mängder pengar på sina bankkonton. Farbror Joakim skulle bli avundsjuk.

Jag kan dock inte låta bli att tycka att det finns vettiga saker att hämta ur en del religioner. Som att man inte ska mörda sina grannar och sånt där. Det är fina tankar där bakom. Men det känns lite konstigt att det ändå är ganska många religiösa människor världen över som ägnar sig åt den typen av aktiviteten, mörda sina grannar, sin religion till trots.
Det är som att vara förälder till trotsiga tonåringar som gör precis tvärtom vad man har sagt till dem, kan jag tänka mig.

Men jag bryr mig inte, jag hamnar kanske i helvetet eller himlen när jag är död. Det är inte mycket man kan göra något åt nu. Gränsen är passerad, båten har gått och persiennen har dragits ner.. Så att säga.


Men jag är inte en likgiltig eller ond person bara för det. Nej nej. I går, söndag, gick jag förbi en spårvagn på Järntorget, som illustreras genom en arkivbild från i vår här ovan. Spårvagnen hade precis stängt dörrarna och gjorde sig redo att köra när en man med två matkassar kommer springandes mot den.
Jag stod precis vid dörren till vagnen och ser mannen närmar sig.
Efter ett ögonblicks övervägande trycker jag på knappen så att dörren flyger upp och mannen kommer fram, tackar mig så himla mycket med ett leende och kliver ombord.
Bra karma kallas det där. Att göra något osjälviskt för någon annan.

Samtidigt funderar jag över om jag inte ändå hamnar i buddisternas helvete nu, eftersom det ändå måste vara dålig karma att låta en hel spårvagn med 50-60 person vänta på en snubbe som inte har vett att läsa tidtabellen? Vem är jag att leka Gud med deras liv genom att trycka på dörrknappen och göra så att de missar flygbussar och tvätttider?

Jag gick in på Pressbyrån och köpte en Coca Cola och lämnade Järntorget för den här gången. Järntorget, denna syndarnas suckande dal...

2 kommentarer:

sharonda sa...

see you in hell baby!

Jonas Danielsson sa...

Hell yes! :-D