måndag 6 juli 2009

Unionens kassa A-kassa

Jag skulle kunna skriva ett helt evangelium om hur förbannad jag är på handläggarna på Unionens A-kassa. För en kvart sedan (jag har avreagerat mig på tvättstugan bland annat) ringde jag dem och efter 13 minuters telefonkö så svarade en man och informerade mig om att det kunde ta 6-8 veckor att handlägga mitt ärende.

För er som inte vet vad mitt ärende går ut på så kan jag dra det lite fort här.
Jag skickade in en blankett till A-kassan och det visade sig att den var felaktigt ifylld så jag fick skicka in den igen och därmed också begära omprövning.
Nu kan man ju förstå att det kanske tar någon dag eller två att gå genom blanketten på nytt och föra in den i "systemet" men då ska man också ha i beaktande att blanketter är det bästa dem vet på A-kassan. De äter blanketter till lunch.

Efter att ha skickat min begäran om omprövning (jag känner hur jag tappar läsare nu..) så får jag ett brev, där det står att "vi har tagit emot ditt brev". Det skickades 8 dagar efter att de borde ha fått mitt brev, enligt rådande postgång. Det tar alltså Unionens A-kassa 13 minuter att svara i telefon och 8 dagar att öppna ett brev.
Jag ryser vid tanken på hur lång tid det lär ta för dem att utreda mitt ärende på ett korrekt vis och sen börja betala ut pengar som jag hade behövt någon gång i början på MAJ när jag blev arbetslös.

Tills dess tjuvåker jag på spårvagnen och tar servetter på 7-eleven att snyta mig med.
Min pollenallergi är inte lika knusslig som Unionens A-kassa utan den finns alltid där för mig.

Slutligen vill jag ge alla ett tips. Gå inte med i något fackförbund eller A-kassa. Ni KANSKE efter mycket om och men får ut de där pengarna som de lovar er men ni kommer definitivt att bli förbannade vid minst åttio tillfällen längs vägen. Det är faktiskt inte värt det. Jobba hårt istället!

10 kommentarer:

Jonas sa...

huuuh, hoppas man aldrig blir arbetslös. :s

Hur som helst, gillar den här gröna versionen av bloggen :D

Norén sa...

Vi kan ju tacka våra fina regering som har gjort det såååå mycket "lättare" att få A-kassa..

Jonas Danielsson sa...

Norén: Anledningen är att jag måste vänta är för att jag är egen företagare. Det är en gammal regel som ligger kvar att man inte får ha A-kassa samtidigt som man har eget företag. Så är det i mitt fall. Hörde du om Folkpartiets förslag om att införa lärlingssytem? Så att ungdomar får lägre lön men chansen att komma in på arbetsmarknaden och in i branscher. Det låter väl bra? Gissa vilka som är emot det? ;-)

Anonym sa...

Hmmm...

Arbetslösa folkpartister (eller andra arbetslösa sympatisörer till vår s.k. "allians") är väl ungefär lika vanliga som oskulder på en förlossningsavdelning... ;-)

Norén sa...

sug kuk ;)

Anonym sa...

Hej Jonas ! Jag håller med dig till 100 %. Unionens A-kassa är en samling okompetenta individer. Jag fick ett mail från en Veronica Palm som företräder Unionens A-kassa och önskade mina åsikter om kassan. Jag skrev följande tillbaka:
 
Tyvärr måste jag säga att ni är den verkligen sämsta A-kassan troligen i hela väst-europa.
Min ersätttning från er är 4200 kr i månaden efter inbetald A-kassa. Förra året betalde jag in mer i A-kassa avgift än många andra svenskar. Under 88 arbetsdagar i Danmark t.o.m 2008 februari  så betalade jag inte in den danska A-kassa avgiften men fortsätttningsvis till Unionens A-kassa eftersom anställningen skulle vara kortvarig. Nu blir jag straffad 1,5 år efter + 300 dagar på en ersättning på 4200 kr per månad. Ni är fullständigt hänsynslösa och okompetenta. Hur i helvete ska man kunna överleva på det beloppet. Ni vill bara förstöra för människor som inte vill vara med i Unionens fack. Jag har betalat in till A-kassan i hela mitt liv utan uppehåll sedan får man sådana här meddelande från er. Efter det att min bostad, försäkring är betald så har jag - 41 kronor till mat och hygienartiklar. Jag säger bara fy fan för er djävla A-kassa. !!!!

Avs.
Ulf Lindblad e-mail: uli2@tele2.se

Anonym sa...

Jonas, Vill bara tala om att Unionens A-kassa är likadanna än i dag....

Richard Lindeberg sa...

De har ju ett ganska bra system. De betalaer inte ut pengar och man får inte gå ur akassan heller.

Jag försökte gå ut förra året, men tydligen har uppsägningspappren inte kommit in som de ska, då får jag en räkning 6 månader senare för retroaktiv akassa för hela perioden.

Ringer då upp först facket, som ser att jag har registrerat mig för uppsägning och skickar nya papper retroaktivt. Men a-kassan vägrar. Det är även så att anledningen att jag går ur a-kassan är för att jag inte är berättigad till ersättning från dem eftersom jag köpt in mig i bolaget jag jobbar på. Men pengar vill de ha endå.
Efter ganska många telefonsamtal så fick jag uppgiften att, "ja om du inte betalar så kommer du inte kunna få ersättning". Fine säger jag jag kommer ju endå inte få ersättning förens bolaget har gått i konkurs, vilket troligen skulle vara långt efter att jag fått sluta.
nu 7 månader senare dimper det helt plötsligt ned betalningskrav på samma belopp.

Nej, Unionen kan försöka få upp huvudet i sanden och inse att de är till för medlemmarna och inte tvärt om.

Anonym sa...

Hejsan alles!
verkar som de satt i system att lura oss blåögda svennar ;(
skriv gärna vad ni tycker på reco.se här: http://www.reco.se/htf-s-arbetsloshetskassa
så alla kan få en äkta bild av de svi¤#¤nen, oops men de förstör verkligen för ärliga svenskar som bara vill väl.
å ingen verkar göra ngt åt de tpå regeringsnivå heller :( vart vänder man sig för att stoppa dem!?!?! JO anmälan gav inget iaf...

NÅGON?

som sagt äläsa andra somlurats av unionen samt skriv egna kommentarer här!
unionens a-kassa

kamilla sa...

unionens a-kassa är det bästa som finns ju... de håller en verkligen sysselsatta! Om du är intresserad så finns mitt krig mot unionen här kamillas.bloggplatsen.se