torsdag 16 juli 2009

Det är en skön känsla att åka kollektivt

Det är en skön känsla att åka kollektivt när jag har betalat för mig, det har jag nu, ombord en Swebus mot Halmstad. Jag var stressad som en knarklangare på spårvagnen eftersom jag gör den enkla matematiken att inte betala de 21 kronor som det kostar att åka, eftersom jag inte äger några 21 kronor för ögonblicket. Visst, det kostar 1200 kronor i böter att åka fast, inklusive fakturaavgiften, men 0 kronor ändå den mest frestande ekonomin just nu. Det är så min hjärna funger nu för tiden, den har gått och blivit en riktig snåljåp i takt med att min personliga ekonomi har körts i botten.

Det är nyttigt för en slarvpelle som mig att inte ha för mycket pengar att röra mig med, jag vänder på slantar som inte ens finns. I vanliga fall hade jag köpt öl, eller Redbull, eller andra typ av små idiotgrejer som jag egentligen inte behöver. När jag är uppe i spåret igen kommer jag ifrågasätta varje cashewnöt eller t-shirt på flygpolisvis innan den åker ner i kundkorgen.

Det där är antagligen bara bullshit från min sida, ge mig en vecka och jag står och köper kanelbullar på 7-eleven igen, om jag känner mig själv rätt.

Den här Swebusen har air-condition vilken får mina kontaktlinser att krusa sig och klia, en helt onödig funktion. Jag gillar att åka buss nu, det är mjukare säten och folk håller käft i större utsträckning än på tågen. Sen är det ju priset också, det ska jag inte sticka under stolen med. Skillnaden på 189 och 145 kronor är gigantisk för ett fattighjon som jag.

1 kommentar:

Jonas sa...

Hoppas du hinner åka 60 gånger innan du åker på böter så du har tjänat ihop 1200 ;)