lördag 14 november 2009

Kors i taket?...

Jag sitter nu på ett SJ-tåg mellan Göteborg och Jönköping. Jag har alltid haft blandade känslor när jag har varit på väg till Jönköping, för några år sedan jobbade jag där och jag vantrivdes som en Taliban på Elviskonsert. Eller som en agnostiker bland pingstvänner, vilket för övrigt är precis vad det var. Men det var ju kul att åka tåg och att jobba, tänkte jag då.

Sen har jag passerat byn några gånger på väg till Hultsfred, och det var ju alltid skoj att passera och peka finger åt staden på väg till rockfestival. Men samtidigt gillar jag inte att åka tåget från Falköping och söderut för det kliver ombord så många skumma typer i Bankeryd och Mullsjö, och de ser alla ut som vilken parodi på Ned Flanders som helst. De har ofta Dressmankläder och en röstsedel för Kristdemokraterna sticker upp ur den enda bakfickan (de har i regel chinos, kvinnorna har dock långkjol). De är så fromma och rara och bonnigt milda att jag blir tokig i huvudet av alla falska leenden som de går runt med. De har uteslutande glasögon också, kristna föds med fel på bland annat synen.

Jag är just NU i Floby där det kliver ombord en massa människor. Lite feta och yrvakna kanske men inget större fel, men så fort det börjar närma sig Jönköping och pingstkyrkor och frälsningsarmeér står som spön i backen, då kommer jag att rysa vid blotta tanken på vad som försigår inne i de fina 1 och en ½-plansvillorna med carport och röda väggar av trä. Jag kan ge mig fan på att de har fullt med biblar, kors och oblat i skafferierna. Och i källaren hänger en knullgunga i taket i ett låst rum med videokamera och separat bredbandsuppkoppling.

'

"Rialto" står det på huset i mitten. Vårgårda klockan 9:30. *rrrrryyyys*

Nu säger jag inte att alla kristna eller andra religiösa människor är helt tokiga, men en överväldigande majoritet är det.

Peace on earth!

Inga kommentarer: