söndag 11 oktober 2009

Helgen som gick

Okej, snål är jag, men det här var kanske höjden.
Jag skulle ner till Halmstad en sväng i helgen..

Ni vet att SJ auktionerar ut billiga biljetter på Tradera.se varje dag, right?
Okej, men det gör dem i vilket fall som helst. Och har man tur och vinner auktionen så kan man komma undan med en biljett till Stockholm eller Köpenhamn eller självaste Kiruna för den delen (förutsatt att du typ liftar eller går till fots från Luleå då) för bara en krona. Jag skulle i och för sig bara till Halmstad, men det ligger ju på vägen till Köpenhamn och man får gå på och av tåget inte hur man vill, men var man vill.

Nåja.

Varje auktion avslutas sex timmar innan tåget ska avgå och det gäller att bevaka så att ingen idiot bjuder över i slutet. Det hände mig, men jag lade in slutbudet, 37 kronor och vann auktionen. Problemet var bara att då var klockan 00:27, i torsdags natt.
Klockan 6:27 går alltså tåget från Göteborgs Central och givetvis har jag på morgonen därefter oturen att välja stadens mest uttråkade spårvagnsförare som sitter och somnar vid spakarna och jag missar X2000 söderut med en sekund, på ett ungefär.
Jag ser fanskapet börja röra på sig och lägger av en svordom som inte hör hemma varken i bloggar eller på centralstationer för den delen.
Jag hade alltså inte behövt sitta vaken till halv ett på natten (eller nu satt jag vaken till halv två dessutom och kollade på idiotiska huliganer-som-slåss-på-fotbollsmatcher-klipp på Youtube, men ni fattar) utan kunde ha gått och lagt mig tidigare och gått upp senare!

Sur som en sur Göteborgshöst går jag in på centralen och sparkar igång en biljettautomat och köper en Öresundstågbiljett till Varberg, som ligger halvvägs ner till Halmstad och kostar också bara hälften så mycket som en hel biljett. Väntar i en kvart på avgången. Och sen låtsades jag sova när konduktören gjorde sin lilla rond efter Varberg och det funkade.
Jag klev av i Halmstad, på lite bättre humör.


(Min gamla gata, Kaptensgatan, i Halmstad. Jag har bott här på nummer 1 och 10E)

Jag driver runt lite i byn och hälsar sen på hos mina gamla kollegor på TV4 Halland, det var sig ganska likt där. Det är en konstig känsla att gå in på redaktionen där, det känns som om jag har varit borta i några månader, inte några år. Sen kom Leeloo som faktiskt heter så, förbi och vi sprätte runt på byn lite till, fikade på Fribergs till bådas stora förvåning/förtjusning.
Vi petade och sprätte iväg lite pärlsocker i lokalen och kommenterade en aning för högt, hållningen på de nyblivna mammorna som stövlade runt i lokalen som dronter.

Efter en kortis förbi Videomix (jag vägrar säga Hemmakväll, för det låter skumt) där vi tänkte köpa lite filmer, men av det blev det inget, jag funderade lite över en film som jag såklart har glömt vilken, men jag sparade pengarna istället.
Sen försvann Leeloo åt någon riktning och jag gick in till min gamla optiker som blängde lite på mig för att jag inte har varit på min årliga synundersökning på drygt fyra år.
Jag blängde tillbaka och sen fick jag specialpris för han känner morsan.

Alla linsvätskor och förstoringsglas gjorde mig hungrig och jag fick tag i Tim som följde med på jakt efter lunch. Jag tänkte 'äh vafan' och slet fram mobiltelefonen och filmade lite, om ni vill veta. Här kommer skiten. Det är mest meningslöst dravel, ungefär som allt det här..



På någon vänster kom vi i alla fall överens om Burger King så vi lånade en bil och for dit. Åt upp och kommenterade i stort sett allt som hände under tiden. Det var roligt, men kanske lite tröttsamt att läsa här och eftersom jag alltså inte filmade så får ni leva i ovisshet.

På kvällen var det dags för lite partaj och jag for hem till den här unge mannen;


Han verkar inte vilja figurera i min blogg så vi ska vara snälla mot honom och inte nämna några namn men vi kan för enkelhetens skull kalla honom för Steffen Knak.


Som ni ser så var det lajbans.
Killen med skägget till höger är proffs på att bygga timmerstugor, det är inte dåligt det.


Och faciliteterna gick inte att klaga på heller.
När det vanliga toapappret tog slut fanns det hullshållspapper att tillgå!
Det var en lyckad tillställning där folk som däckade fick valfri nazistsymbol skriven i bläck i pannan och uttrycket "Östgöta Pung Dragoner"myntades.

Kvällen avslutades abrupt med att en okänd gärningsman, låt oss för enkelhetens skull kalla honom för Magnus Schulz, helt sonika stal en tvättstugekalender från ett trapphus i centrala Halmstad. Givetvis finns det videobevis, titta noga i slutet..



---------------------------------Lördag morgon!


Jag var inte på gott humör när jag vaknade, så jag somnade om.
Sen vaknar jag igen och går upp, 5 timmar senare, klockan 12.20 (cirka).
Jag hade lovat Jonas och Marika att titta förbi så jag gör det, de bor granne med Nergz Livs som tidigare har varit med här i Världens Bästa Blogg, de borde fan börja ge mig lite stålar för det där.
Byggnaden är något i hästväg-ful och rutorna är förtäckta med blå plast, vilket antagligen håller 60-70 procent av alla potentiella kunder på avstånd, men vad vet de om marknadsföring? Antagligen inte ett smack.


Jonas hade köpt en tröja med Televerkets gamla logga, jag vägrade ta av mig mössan och Marika kopplade på sin laser-sikt sen var det dags att förevigas.


Ja, sen blev det lördag-dag och jag kom hem till mamma igen och beundrade deras nya väggprydnader, hennes Uffe har varit på FN-tjänst i hela världen och tagit med sig ungefär halva världen hem till lilla Halmstad. Bland annat kan man numera ställa av sitt paraply eller sin käpp i en tvättäkta luftvärnspatron hemma hos mamma. Det känns bra, tror jag..


Sen gick jag ner till stationen i Halmstad (färdbeskrivning; ett stenkast från den gamla vita husvagnen, syns även i den övre halvan av bilden här ovan) och hem med tåget till Göteborg.

Sådärja.

Då var helgens drabbningar avklarade och nedtecknade för världen att begrunda och beundra. Idag, söndag, förresten, har jag inte gjort ett smack, förutom att handla tre stycken penslar på Överskottsbolaget och druckit kaffe med Christoffer och Solmaz på Fjällgatan, och åkt tillräckligt mycket spårvagn för att bli på dåligt humör, men jag tröstade mig med den oerhört lättsmälta filmen "Evan den Allsmäktige" på TV3 nyss så det är okej.

(Fotnot; givetvis betalar jag för hela tågresan till Halmstad! Jag bara skrev att jag betalade för halva vägen för att verka häftig, vilket jag inte är. Jag går heller aldrig på rött eller fiser eller låter makaronerna koka över, och jag duschar inte för kallt och inte för varmt utan LAGOM!)

Inga kommentarer: