lördag 26 september 2009

Story Of My Life - Part 2


Här fortsätter historien om mitt liv. Vi befinner oss plötsligt i modern tid, eller vad man nu ska kalla det. Mina första 7 år hittar ni lite längre ner..

Hösten 1990
* Börjar i fyran på Nyhemskolan. Är glad och ledsen om vartannat. Blir mobbad av en del snorungar men har mina vänner bakom mig.

Samtidigt
* Det börjar en rumänsk kille i vår klass, Albert, mitt första möte med det osvenska. Han är snäll och blyg, alla är givetvis livrädda för honom.

Maj 1992
* En av damp-tvillingarna Ted och Kent har samlat på sig tillräckligt med minuspoäng hos mig och jag drar ner honom i sanden och jubel utbryter på skolgården.

Juni 1992
* Vi spelar fotboll på skolgården. Jag studerar en och annan kille men reflekterar inte mer över det.

Sommaren 1992
* Jag och fyra vänner visar kuken för varandra i samband med ett besök på simstadion. Killar gör sånt när de är 11.

Resten av sommaren 1992.
* Cyklar runt i kvarteren med kompisen Roberth. Han visar hur man ska trimma sin cykel med hjälp av en gräsklipparmotor. Jag vinner ibland när vi cyklar från 'Tages' hem till honom. Ibland vinner han. Den som förlorar har rätt att tjura en stund. En annan kompis, Mikael har roliga föräldrar och han spelar Metallica för oss och hans storebror är livsfarlig. Vi tittar på Terminator-filmerna och förälskar oss i Guns n' Roses.

Hösten 1992
* Vänskapen med Roberth och Micke rinner ut i sanden. Jag har stor sorg en lång tid. Vi har ingen som helst kontakt idag.

Vintern 1992
* Jag fyller år och är på ganska dåligt humör.
Begreppet "kombinerad födelsedagspresent och julklapp" myntas här.

Våren 1993
* Går på min första fotbollsmatch (vi kom in gratis efter halvtidsvilan). Det är Halmstad-IFK Göteborg och hela helvetet bryter lös när huliganerna går loss på staden, åskådare, poliser och bilar. Jag är fast i fotbollen för livet.

Sommaren 1993
* Lyssnar på Ace of Base och funderar över min sexuella läggning i något ögonblick. Fortsätter lyssna på Ace of Base.

Hösten 1993
* Börjar i sjuan på Östergårdskolan. Är en av väldigt få svenskar där. En helt nya värld.

Vintern 1993
* Får en helt omotiverad spark i ryggen av Karim Abbad.

Våren 1994
* Är inte helt sugen på att gå i skolan längre. Får en jacka.

Sommaren 1994
* Umgås med töntar. De sparkar inte mig i ryggen, inte fysiskt i alla fall. Simmar mycket.

Hösten 1994
* Sticker en nål i mig själv och skjuter in innehållet som så många gånger förut.

Vinter 1994
* Blir fjortonåring. Kör inte moped, vill inte det och har inte heller någon. Fortfarande inte kört moped faktiskt.

Våren 1995
* Är ganska sur över en hel del saker. Går på en del fotbollsmatcher. Åker buss till en del.

Hösten 1995
* Tvingas att läsa om gud och djävulen för att få presenter och pengar. Är skitförbannad och skolkar från flera gudstjänster och gör mig ovän med så många människor som möjligt, på kortast möjligaste tid.

Vintern 1996
* Tar min sista spruta. Genotropin. Tillväxthormon. Utan det hade jag inte varit 173 centimer utan 150 lång centimeter idag. Behandlingen kostade (svenska skattebetalare) nästan två miljoner kronor.



4 maj 1996
* Konfirmeras av en präst i kyrka av stål och min syster ger mig en biljett till Hultsfredsfestivalen. Blir lycklig ända fram till det är dags att åka.

Juni 1996
* Åker till Hultsfred med syrran i en röd VW Golf och är fortfarande överlycklig. Ser Björk, Pulp, Blur och Kent. Missar Yvonne och får skorna stulna men blir kär i festivalen, på samma vis som jag blev kär i fotbollen och Guns n' Roses.

Sommaren 1996
* Är 15 år och får knulla men låter bli.
Tittar allt mer frekvent på andra killar och börjar undra lite.

Augusti 1996
* Tvingas att jobba i ett café och läsa upp mina betyg från högstadiet för att ha en chans på gymnasiet.

Hösten 1996
* Umgås med folk från Australien och tittar mig i spegeln och nickar och konstaterar att det är killar som gäller, inte tjejer.

Våren 1997
* Trivs för det mesta skitbra på caféet, där brevbärarna äter sin frukost och lunch. Tappar en fryst hamburgare på golvet men låtsas som ingenting och steker och säljer den. Chef's secret.

Slutet på våren 1997
* Mamma och pappa tycker att jag ska bli kock eller elektriker och utbilda mig till det i gymnasiet, jag väljer Media.

Sommaren 1997
* Kommer in på Media. Konstaterar att jag har ganska tjockt hår på huvudet.

Hösten 1997
* Börjar på Media. Tittar på när favoritlaget vinner SM-guld.

Vintern 1997
* Går på Media och trivs som fisken i vattnet. Fyller 17 år.

24 December 1997
* Blir erbjuden snapps men tackar nej. Tar en klunk julöl.

Våren 1998
* Hänger mest med Tim och andra snubbar och åker inlines i ramper. Lyssnar på Rally i P3. Gillar inte skaldjur.

Sommaren 1998
* Spenderar en natt med en annan kille. Första gången. Var sådär.

Hösten 1998
* Killen börjar på samma skola som mig, spenderar min tid med att undvika honom. Studerar också ihärdigt.

22 Oktober 1998
* Torsdag på Sturegymnasiet. Alla äter pizza eller kebab, jag äter pizza. Jag har aldrig ätit kebab i hela mitt liv.

4 kommentarer:

Aronson sa...

Oops. Plötsligt satte jag skrattet i halsen - och vill helst krama om unge Jonas.

Johannah sa...

Rolig och intressant blogg du har! :-)

Hampus O sa...

jag vill ha mer! föresten, köpte din mamma också euroshopers kebab och bjöd på det i torra bröd utan kebabsås? i så fall så kan jag säga dig att kebab faktiskt är godare än det.

Marika sa...

Haha underbart! Du skriver levande och yvigt. I like.