fredag 5 februari 2010

Favorit i repris!

Sport på TV

Det här är från arkivet. Någon gång 2008 när jag satt och blev arg på en sportsändning i TV som inte innehöll speciellt mycket sport. Håll till godo..


Jag satt i soffan och var lite trött och bankade med hela näven för att få lite liv i fjärrkontrollen. Jag hade precis ätit upp lite mexikansk mat, fast svensk då. Och på TV var det utlovat "fotboll" på TV6, men det enda som visades var vuxna män som stod mot en bakgrund av idrottsplatser i motljus och fullt med italienska, spanska och engelska huliganer som slog skiten ur varandra och åt av stolarna.

Det enda de gjorde var att säga "Jaha, nu ska vi över till Camp Nou och prata med Glenn och Ola" sen klipptes det runt en massa grafik och swooschar och sen var bilden från Camp Nou och där står Ola och Glenn och tittar ner i en monitor och är sådär barnprogram-förvånade när de ser sig själva i bild och tittar storögt rakt in i kameran och bara "Jaha, nu ska vi tydligen få se ett klipp här" och så rullar de klippet och börjar peka med en massa streck över hela skärmen, som en uttråkad högstadiebrud med en spritpenna och sen bara "tillbaka till studion nu i Stockholm för mer upptakt." Och tillbaka i studion så påannonserar dem skåpen reklamen "nu blir det reklam!" som om de VILLE tappa tittare på allvar.

Sen blir det en miljard Carlsberg-reklamer och tips om värrdelösa TV-serier på TV6 som ingen någonsin kommer att följa på allvar. Sen kommer vi in i studion i Stockholm igen där dem bara "tillbaka nu till Glenn och Julius och Ola och Ara och någon annan Glenn och lite annat folk som också ska försöka kommentera vad som sades innan reklamen". Också klipps bilden till en grafik-grej som har fastnat mitt i alltihop och i bakgrunden hör man en mikrofon skrapa till och nån säger på göteborska "ligger vi ute snart ellerrr?"

Jag som ville titta på FOTBOLL och inte folkhögskolespex blandat med en TV-utsändning som får vitrysk lokal-TV att likna CNN.

Jag slog över till TV4 där det också var sport och det handlade om bandy, där de spelar typ hockey, fast med en minimal boll som far iväg i ljusets hastighet mot en målvakt som inte får ha några skydd för det är fusk.

Det kan jag säga direkt, att det spelar ingen roll om han har några skydd eller inte, för träffar bollen honom så är han aska i vilket fall som helst. Som tur är så är bandyspelarna ganska pricksäkra och målet är som ett fotbollsmål i storlek så ingen blir förbannad på målisen om han inte fångar bollen. Det har faktiskt aldrig hänt att en bandymålvakt har fångat en boll och om det nu skulle hända så skulle han hamna i Hall of fame och på Södersjukhuset på samma gång, och det tycker nog de flesta bandymålvakter, är ganska onödigt.

Det var lite mer underhållning där i alla fall, för i slutskedet av reportaget så är det ett lag som anfaller målet och jag menar verkligen att LAGET anfaller MÅLET. Det är inte en boll någonstans i närheten, inte vad man kan se, utan istället är det 11 personer som åker i 70 kilometer i timmen rakt mot en målbur av gjutjärn, utan några som helst skydd. När de är 20 meter från målet så zoomar kameran in en liten boll som landar snyggt bakom en livsduckande målvakt och sekunden efteråt dundrar 11 vuxna män med skridskor, i full fart in i nät, mål, målvakt och varandra, trots en del spridda försök att SPRINGA åt andra hållet. Jag garvade så hela soffan skakade, sen blev det basket från Solna, då satte jag mig här istället.

Inga kommentarer: