torsdag 31 december 2009

Lite tankar om året som gått

Man ska ju alltid försöka summera och vara efterklok nu när det är nyårsafton.
Vara lite eftertänksam och ångra all möjlig skit som man gjort under året som har gått och lova att inte göra om det under 2010, eller vilket år det nu var.

Jag är dock alltid eftertänksam, för det mesta tänksam och ibland företänksam, vilket innebär att jag tänker FÖRE jag gör något dumt. Det funkar inte så bra och sådan är väl jag, antar jag.
Det är inte det att jag överväger att göra något dumt, men ibland blir kombinationen mp3spelare och övergångsställe dålig, även om tanken före var god. Jag har hoppat undan för fordon i alla möjliga klasser, cyklar, spårvagnar, bussar och rusande långtradare. Om man lägger ihop antalet centimetrar som jag har haft till godo i mina dagar så blir det en jävla mängd, men om du sedan (vad heter det när man delar med?) DIVIDERAR! Om ni dividerar antalet centimetrar med antalet gånger jag har varit nära diverse kofångare, speciellt det senaste året, så får man en siffra som är nära 1.

Skit samma, det var inte därför jag steg ur badet i förtid för att blogga, nej jag skulle skriva ner lite tankar om året som gått.



Jag har haft en del idiotier för mig under 2009, men i det stora hela har jag hållit mig skinnet.
Jag har också gjort en del gott, bland annat har jag dragit ner på alkoholintaget, till det närmaste man kan vara nykterist, för att dricka till det bara då och då.
Sen har jag skänkt lite pengar till olika välgörande ändamål, men vet ni vad, det är det fan slut med. Jag såg en dokumentär om hur mycket smuggel och fiffel och båg det är inom hjälporganisationer.

Bland annat såg jag hur snubbar från en stor och välkänd organisation bara låg och drack Barcadi för hjälp-pengarna och garvade i mobiltelefoner nere i Zansibar eller var det nu var. Och i Etiopien hade ett EU-bidrag lett till att en liten by hade fått en jättefin buss-station, frid och fröjd med det, förutom att det inte fanns någon som kunde köra bussar, någon som hade råd att åka buss, några faktiska bussar eller ens några vägar i området. Då kan man undra vad i herrans namn de stackars etiopierna ska med en buss-station till?

Jag tänker lägga mina tänkta biståndspengar på en hög och skänka dem till första bästa bolag som bygger gigantiska solkraftverk i Sahara-öknen. Där bor inte en käft, där är alltid sol och de som äger landet kunde gott behöva pengarna att köpa vatten eller bussar för, när de säljer sin helt miljövänliga el till Europa eller Ryssland, så slipper vi köpa vedeldad el från Ukraina eller Vietnamesisk kärnkraft längre.

Men jag tror inte att det kommer att hända, det kommer säkert någon idiotisk idé från någon amerikan att man kan utvinna el ur sprängda sälungar eller genom att dumpa sopor i parker och då är cirkusen igång igen.

Nåja.
Nu skulle det ju handla om nyåret, det blev inte det. Men för fan, köp grön el eller något och kanske börja träna igen. Det vanliga. Supa mindre tänker jag inte göra, för det vill jag inte. Men jag ska sluta tina fruset kött under rinnande varmt vatten, det får bli mitt löfte för 2010!

Fett nytt år, sjung så högt det går och göd dina lår så det förslår, din gamla påtår(nödrim)!

Inga kommentarer: