tisdag 11 augusti 2009

Maddäleeeeen och jag

Prinsessan Madeleine och Jonas Någonting i efternamn, har just avslöjat att de ska gifta sig för den upphetsade presskåren och frimurarrojalisterna i sina dunkla korridorer.

Ja, för det är väl främst de två som över huvud taget bryr sig om en sådan grej?
Själv är jag måttligt intresserad.
Kaffet i automaten i morse smakade inte annorlunda bara för att det är kungliga bröllop runt hörnet. Jag ligger inte vaken om nätterna och undrar SÅ när de små kungabarnen ska gifta sig.
Jag ligger vaken av helt andra anledningar, bristande självdisciplin bland annat.

Jag glömde förresten en grupp, det finns några fler som bryr sig om vad som händer inom de kungliga vallgravarna och det är de sedvanliga kärringarna.

Spana här:

På bilden syns några småbarn som tittar yrt på Madeleine och Jonas, men också ett antal tanter i varierande stadier av upphetsning.
Jag undrar för mig själv vilka de är, för det tycks alltid dyka upp ett koppel mer eller mindre rabiata damer i sina glansdagar vid Soliden eller var det nu kan vara, så fort det kungliga hovet skickar ett pressmeddelande.
När grindarna öppnas ser man bara ett streck av blommigt tyg och grått hår svischa förbi och sen står de där, längst fram, som fjortonåriga tjejer på en Darinkonsert.
Masshysteri enligt mig.

Och hur kommer det sig att det alltid rör sig om 40-200 tanter? Varför är det inte färre eller fler?
Varför dyker det inte upp Sveriges samlade tant-elit på de där grejerna? Varför kan inte slumpen bara falla så att en halv miljon kärringar med kameror och en liter parfym (vardera) står vid grindarna?

Det är antagligen det där med sannolikheten. Det är inte sannolikt.

Av samma anledning VET vi att det är fler människor som åker kollektivtrafik på morgonen och eftermiddagen. Men tänk om slumpen gjorde så att ALLA försov sig på morgonen någon dag?
Tänk er en helt tom motorväg genom Göteborg, eller en förvånad tunnelbaneförare i Stockholm som åker runt med ett tomt tåg klockan halv åtta på morgonen.
Det finns ju inte.

Hm..

Märks det att jag har börjat jobba igen? Att jag börjat åka kollektivtrafik nu igen?

Så är det i alla fall.

Nu ska jag lyssna på R.E.M.
En kopp kaffe till den som vet vad förkortningen står för.
(Vickie vann. Vin och Winnerbäck i höst! ;-)

2 kommentarer:

Vickie sa...

Rapid eye movement men skit i kaffet! Hit med en vinare!

Monica sa...

hahaha kan bara hålla med dig hahah