tisdag 4 januari 2011

Exakt just nu

Jag dras just nu med en jobbig snuva som varken bryter ut eller drar åt helvete. Men inte nog med det, jag har lyckats fucka upp min dygsnrytm så att jag tror att klockan är 22-23 när den egentligen är 4-5 på morgonen och först då somnar jag. Eller nej, jag vet ju vad klockan är, jag ligger inte och tror att hon är något annat, men av olika anledningar (läs ledighet, storhelger, mm.) så har jag slarvat med att gå och lägga mig i tid. Sen vaknar jag 11-12 på dagarna och är gråtfärdig.

Det största bekymret i det hela är att jag missar nästan allt dagsljus som den här polariska atomvintern bjuds på genom moln och snökaos. Jag blir arg av mörker, vilket antagligen är meningen; som exempel kan nämnas så kallade blackmetal-fans, de lever upp på något mystiskt sätt när det är mörkt och dystert och är i regel väldigt arga, oftast utan direkt anledning.

Nu är jag i Göteborg en vecka till och ni känner mig, jag är inte den som klagar i onödan, nej nej, men killen som spelar dragspel på spårvagnen mellan Järntorget och Grönsakstorget, varenda jävla dag, tar med mig och min huvudvärk till helt oanade dimensioner med sitt "Hava Nagila och Carmen-låten"-medley.

Jag har inget emot tiggare eller gatumusikanter i allmänhet, men jag måste heller inte gilla dragspel i stamptakt någon meter från min abnormt svåra huvudvärk, varenda sekund av resten av mitt liv. I alla fall inte idag.

Han fick inga pengar av mig. Needless to say..

Sen tycker jag att det är synd att polisen i Sverige är så usel. i New York fanns det patrullerande poliser och poliser i bilar och de var trevliga och vaksamma och korrekta. I Sverige får man ibland se en polisbil med låsta dörrar susa förbi med några skräckslagna ansikten innanför rutan. De går sällan eller ibland aldrig ut ur bilen. Det skulle vara vid mord eller annat viktigt.

Jag tror att Sverige skulle kunna börja kännas nästan lika tryggt som New York (håll käften om ni inte har varit där, tack) om poliserna skulle få börja fotpatrullera mer och inte bara köra runt i sina bilar på gatorna, för det är min allmänna bild av den svenska polisen.

Nåväl, åter till kaffet!

;-)

1 kommentar:

FREEDUDE sa...

gillar världens bästa blogg =) har du tips på hur jag oxå kan få världens bästa? =)

kick ass,

freedude