onsdag 29 december 2010

Chapmans Torg Göteborg

I två veckor ska jag nu bryta ner småstads-Jonas och bygga upp storstads-Jonas, det ska bli intressant. Kanske stryker jag med på kuppen, vi får se. För om två veckor är jag tillbaka i Hultsfred igen, bland söndagsstängda konditorier och villagator.

Men jag klagar inte.

Snart är det nyår, då blir det tydligen lite middag med Calle och lite annat folk. Jag har till och med köpt slips, för första gången i hela mitt liv. 30 år gammal hallå... Ångest? Nja, kanske över att knyta fanskapet i så fall. Jag har en slips sedan förut som är färdigknuten av min morfar, som dog 1998 så det är inte precis läge att fråga en släkting om hjälp. Vad jag nu menar med det, att de dör efter att knutit slipsar åt mig? Jag vet inte. Kanske inte ändå. Jag bara svamlar.

Göteborg är hur som helst väldigt kallt. Men Göteborgsposten lovar en värmebölja mot veckoslutet, det ska vara "härliga -4 grader" Och det vill man ju inte missa.

Jag vill helst av allt lägga mig i en varm pool och bara flyta iväg en stund, men det låter sig inte göras för jag vill inte göra det själv. Lite loosigt.

Själv är jag just nu i alla fall, sitter på Espresso House på Vasagatan som lägligt nog ligger i Vasastaden. Tokigt det vore annars. Det var här som Gustav Wasa bodde och åt åt Wasa-knäckebröd dagarna i ända, innan han byggde Wasa-skeppet och allt det där.

Nu har ni lärt er något nytt idag. Hoppas ni är glada, för det är jag. Ingen speciell anledning.
Allt känns så enkelt bara, förutom kylan då. Orkar knappt gnälla över spårvagnarna ens, förutom att de är kalla så är de ett roligt tidsfördriv när man inte har det minsta bråttom eller ambitioner att komma fram till ungefär dit man hade tänkt sig.

Nu ska jag till någon (dyr) matbutik och köpa (dyrt) bröd.
Det är vad som gäller i Vasastaden numera.

Kalla kramar

Inga kommentarer: