måndag 6 augusti 2012

Förlåt mig

Det var såklart ett tag sedan nu.
Jag har haft fullt upp och allt det där.
Fullt upp har jag fortfarande dessutom.
Men jag tänkte redogöra lite snabbt för hösten som varit, vintern som vi överlevde, våren som sprang förbi och sommaren som nu är.
Vi gör det i bildform med korta eller kanske långa bildtexter undertill.
Håll käften till godo!

Jag bor givetvis kvar i Hultsfred. Ibland tränar eller simmar jag i byggnaden ovan. 
Hagadal sportcentrum, lämpligt nog placerad mitt i en skog, långt från bostäder och centrum någon gång på 70-talet av inkompetenta politiker.
 
Och när vi ändå är inne på ämnet; politikerna i Hultsfreds kommun ville flytta oss pedagoger och helt fantastiska elever på GYRO till någon barackliknande byggnad med löjligt dålig planlösning, undermålig ventilation, placerad uppe på en kulle någon gång på 70-talet av inkompetenta politiker.
Vi protesterade och det fungerade fint, de lyssnade på våra argument och flytten blir inte av, eftersom den påstådda besparingen på 700 000 inte existerade; i verkligheten hade flytten kostat kommunens invånare omkring 3-4 miljoner i investeringskostnader för renovering av barackerna.
 

 Jag tröttnade och gav mig, likt Karl Pilkington, ut på resa i den stora vida världen.
Det började med ett par dagar i Köpenhamn under början av vintern.

Och fylldes på med ett par veckor i en ny favorit; Hurghada i Egypten i ett par veckor, både under nyår och påsk. Och det för oss raskt vidare i tiden till sommaren 2012!
(jag snabbspolar såklart - jag jobbar heltid samtidigt och står i såklart)


En favorit som vaknat till ett nytt piggt liv är såklart Hultsfredsfestivalen.
Skönt att slippa tält och bo...ja..HEMMA!
 
 
The Stone Roses, Vaccines, Cardigans, Justice, Slash, Eagles of death metal, Frank Turner, Noel Gallagher, Familjen, The Cure, The XX, Kasabian och M83 förgyllde alla (utom Aftonbladet - som hatar bra musik, Hultsfred och godhet i största allmänhet) under några dagar nere vid underbara Hulingens strand. 17000 besökare kom och njöt. En del fastnade i mina videoreportage som gjordes före och under festivalen: 

Sedan följde en högsommar med en massa frilansjobb. Bland annat för 112 På Liv och Död som sänds i Sjuan (gamla TV4+ )
Och:
 
 
 Såklart. Peace & Love-festivalen.
Vi filmade där för fjärde året i rad och vi snackar om en del världsartister och massor av svenska akter. Min plats var, som ni ser, som vanligt, framför största scenen; Utopia.
Håll utkik på youtuben för att se våra verk därifrån.

 Jag hann med lite ledigt också. Några dagar i Halmstad, här en bild från coola Västra Stranden.
Det är svårt att uppskatta hur många stränder och badplatser en enda stad faktiskt har när man bor där, men när man hänger i Smålands inland känns det faktiskt lite exotiskt när man kommer "hem" till staden där man föddes och bodde i 26 år.

Mitt riktiga paradis är, och förblir dock stugan ovanför..
 
 ..och sjön precis bredvid. 
Jag var där ett par dagar också i början på juli för att lyssna på tystnaden och koppla av.

 
 Sen var det snabbtåg till Stockholm..

 ..och nattåg till Piteå (!) som gällde!

 Och här är jag nu, jobbar med en riktigt rolig produktion som ska heta "Svenska Rivieran" och sändas i TV3 i vår. Det kommer att bli riktigt många härliga och roliga möten med olika människor och hundar, det lovar jag.

 Bella och Fille som jag jobbade med förra året på SOS Västkust är här med, helt underbara personer och helt underbart att ha dem här! Det blir en del grillningar på lediga dagar med varsin kall i handen och chips till dessert.

Här är nästan hela Team 2, jag och härliga ljudteknikern Anders har knegat ihop i en månad nu här.
Vi är på Pite Havsbad förresten, en skitstor anläggning med stort hotell, massor av campingplatser och stugor, olika badanläggningar, golfbana och lång strand och DESSUTOM; varmt i vattnet!
Kolla in var Piteå ligger och nyp dig själv i armen; folk badar här i havet, JAG badar här i havet. Gött!

 Lite festival har det bliviet här med, PDOL eller Piteå dansar och ler, gick av stapeln förra helgen och det var fullt ös med bra artister och skön stämning på Thai Garden's uteservering där vi höll till i kvällarna tre.

 Jag är smått fascinerad av andra städer som jag besöker. I Piteå ligger Rådhustorget och det är byggt med en korsning i mitten, istället för gator i kanterna och har alltså fyra hörn med hus som är liksom insprängda i kvarteren. Tydligen unikt i Sverige, förutom ett torg i Uppsala (Wikipedia).
En bild därifrån från en restaurang med sådääär mat.

Det här var allt för den här gången, jag vinkar med XD-cam-kameran här uppifrån norr!
Om en vecka flyger jag hem till Småland och lärarjobbet igen.
Saknar Göteborg lite grann. Saknar er läsare också!
Och några andra människor med.

Angående skrivandet:
 Jag gör inga löften.
Kanske aldrig bloggar igen.
Men det här var rätt kul.
Ska försöka fortsätta!

Kram :-)

/ Jonas

Inga kommentarer: